saya seorang intra-personal

Thursday, June 28, 2012 6 Jejak Pembaca
السلام عليكم

setelah dua jam memanaskan kerusi belajar
tanpa membuat perkara yang bermanfaat
akhirnya aku surrender

dengan ini aku mengisytiharkan
short sem ni bosan teramat
tak tahu nak buat apa

so,
aku decide nak kilatkan balik blog ni

pagi tadi pergilah
kelas BM n madam suruh la buat satu test ni
test pasal "multiple intelligence"
**walaupon namanya kelas BM tapi belajar jugak inggeris yer**

aku pon buat la,
dapat intra-personal paling tinggi (34)
sikit lagi dengan musical (33)
paling sikit linguistic
(dah agak dah..memang aku kurang minat bahasa dan pustaka ni)

apakah itu intra-personal?
orang intra-personal ni basically dia mempunyai kepintaran
dalam mengetahui dalam mendalam
apa keadaan emosi dia
perasaan , motivasi dan cita2 dia
(pada pendapat aku lah kan...semua orang macam ni kot.)

dia tahu apa kelebihan dia
apa kelemahan dia
seorang yang intuition
**ak xtaw apekah benda ni**

seorang yang introvert
yakni hanya memikirkan hati dan perasaan diri sendiri
(minta maaf la..sy memang kurang nak fikir hati orang lain)

seorang yang gemar bermuhasabah diri
amat mengenali dirinya
tahu je apa yang perlu dibuat apabila
emosi berubah

sangat independent
tak memerlukan orang pertolongan orang lain
sebab mereka tahu kelebihan diri mereka

suka bekerja sendiri

**betul...ak suka bincang, agih2 kerja, pastu bersurai,**
balik buat sendiri2 kerja tu

selalu berfikir nak berkerja tanpa majikan

**betul2..salah satu impian aku**

dan banyak lagi


so basically cara nak dealing
dengan orang intra-personal ni
(aku berharap sangat korang buat benda ni)

orang intra-personal ni
dia pendiam, pemalu
so kalau nak ajak bersembang tu
silalah anda-anda yang banyak idea dan
banyak cakap tu memulakan percakapan

orang intra-personal ni
jenisnya tak akan memulakan sesuatu
**memang betul**
diorg ni jenis backup role je

dan jangan ingat intra-personal ni
dia hanya tahu diri dia dan dia tak tahu
perasaan orang lain

anda silap
*mereka sebenarnya tak de masa..sbb sibuk pikir diri sendiri**
sebab mereka banyak fikirkan emosi dan perasaan
mereka sangat arif dalam perkara2 ni
kerana mereka mempunyai Emotional Intelligence
**tapi kekadang salah**


tu je la
untuk hari ni
kepada sesiapa yang nak try test ni
silalah ke link ini


6 Jejak Pembaca:

  • Xpert Wiz said...

    kpd winie : buat tu betul2. jangam memain. ahaha. kang dia bantai cepat 1/2/3/4

    kpd khairiah : oo..ko same dgn aku. haha

    bodily kinesthetic tu...
    aaa..xberapa nk taw..sila tanye pakcik google. ahahaa. mungkin kecekapan seseorang menggunakan anggota badan kot

Sila Tinggalkan Jejak Anda

 

©Copyright 2011 xpert_WiZ LiFe | TNB